Publikationen

Veröffentlichungen aus dem IKARion-Projekt

26.10.2018 | Tagungsband GeNeMe 2018

Welche Visualisierungsformen sind geeignet für die Rückspiegelung von Learning-Analytics-Ergebnissen in Online-Lernumgebungen? Attraktive Visualisierungsformen für Studierende/ehemalige Studierende in Online-Lernumgebungen konnten mittels einer Online-Studie (n=120) identifiziert werden.

Brandenburger & Janneck (2018). Attraktivität von Visualisierungsformen in Online-Lernumgebungen. In Köhler, T., Schoop, E., Kahnwald, N. (Hrsg.): Gemeinschaften in neuen Medien, TUD Press, S. 249-260.

Developing a Library of Typical Problems During Collaborative Learning in Online Courses

02.06.2018 |13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018

In this work-in-progress paper, we describe the development of a library of typical problems that may occur during online collaboration in asynchronous, text-based online settings. The library covers the following aspects of collaboration: communication, joint information processing, coordination, and reciprocal interaction. The library was generated in a process by combining a top-down literature search and a bottom-up identification of typical problems in existing collaboration data. The library will be used as a basis for developing intelligent support for student collaboration in online courses.

Strauß, S., Rummel, N., Stoyanova, F., & Krämer, N. (2018). Developing a library of typical problems for collaborative learning in online courses. In J. Kay & R. Luckin (Eds.) (2018), Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 2 (pp. 1045-1048). London, UK: International Society of the Learning Sciences.

14.11.2017 | www.e-teaching.org

Im neuen Beitrag zum Themenspecial „Was macht Lernen mit digitalen Medien erfolgreich?“ wird auf grundlegende Voraussetzungen für die technologiebasierte, intelligente Unterstützung von Kleingruppenarbeit in der Online-Lehre eingegangen und vom BMBF-geförderten Forschungsprojekt „IKARion“ berichtet.